Er du på jakt etter et Tesla lån? Under forteller vi deg alt du trenger å vite om et lån på Tesla, slik som hvilke banker du kan snakke med og hvilken rente du kan få. Du får også vite hvorfor du må være på vakt når det gjelder bankenes lånetilbud.
Bank Norwegian tilbyr muligheten til å låne opp til 600 000 kr gjennom et forbrukslån når du skal kjøpe en Tesla. Ingen krav til sikkerhet, noe som gjør at du kan kjøpe en ny eller brukt Tesla, privat eller gjennom en bilforhandler når du tar et Tesla-lån hos Bank Norwegian!
Til søknaden Få skreddersydde lånetilbudLaveste lånebeløp | 1 000,00 kr |
---|---|
Høyeste lånebeløp | 800 000,00 kr |
Gjennomsnittlig minsterente | 9,75 % |
Gjennomsnittlig maksrente | 25,33 % |
Betalingsanmerkninger | 3 långivere 30,00 % godtar betalingsanmerkninger |
Unga lånetagare | 3 långivare (30,00 %) accepterar låntagare under 20 år |
Sambla |
4,90 %
24,90 %
|
---|---|
Zensum |
4,90 %
24,90 %
|
Axo Finans |
6,90 %
23,40 %
|
Bank Norwegian |
9,79 %
20,99 %
|
uLoan |
6,90 %
23,40 %
|
Uno Finans |
4,90 %
24,90 %
|
Lendo |
4,90 %
23,44 %
|
Ferratum |
39,97 %
|
LendMe |
6,90 %
23,40 %
|
Lea bank |
7,49 %
23,96 %
|
Er du på jakt etter et Tesla lån? Under forteller vi deg alt du trenger å vite om et lån på Tesla, slik som hvilke banker du kan snakke med og hvilken rente du kan få. Du får også vite hvorfor du må være på vakt når det gjelder bankenes lånetilbud.
Tesla Norge samarbeider med to banker om lånefinansiering av Teslaer: DNB og Santander Consumer Bank. Skal du kjøpe ny Tesla tilbyr begge bankene opptil 100 % lånefinansiering og maks 10 års nedbetalingstid.
Dette betyr ikke at du ikke får lån på Tesla hos andre banker. Du har stor valgfrihet når det gjelder hvilken bank du ønsker å låne penger fra.
Det spørs allikevel om andre banker kan matche lånerentene fra Teslas samarbeidsbanker. Vi skal komme tilbake til dette ganske snart.
Et billig Tesla lån er vanligvis et billån med pant i bilen. Dette innebærer at du gir banken rett til å selge bilen med tvang hvis du ikke klarer å betale tilbake pengene du skylder.
Dette høres kanskje dramatisk ut, men de fleste bilkjøpere opplever aldri at banken henter bilen på grunn av et misligholdt lån.
Det er en stor fordel med slike lån. Ettersom banken har pant i bilen, er sjansen for at den taper penger liten. Dermed kan den gi en lavere rente på lånet.
DNB og Santander er Teslas foretrukne finansieringspartnere. Betyr dette at det er disse bankene som har den laveste lånerenten?
Vi har brukt Finansportalen for å sammenligne norske billånsbanker. Vi benyttet en Tesla Model 3 Long Range som eksempel. Denne koster om lag 570.000 kroner når dette skrives. I lånesimuleringen har vi benyttet oss av 35 % i egenkapital og 7 års nedbetalingstid.
Dette var noen av de billigste bankene i vår test:
Deretter sjekket vi hvilke renter Tesla oppga på sine nettsider. Der kunne vi få et lån med en effektiv rente på 4 %, altså 0,19 % lavere enn hva vi kunne få av den billigste banken som ikke er Tesla-partner.
Vær klar over at rentene over er veiledende. Du kan også forhandle om renten. Bruker du en annen bank enn Teslas partnerbanker til daglig, bør du spørre om den er villig til å matche tilbudene fra DNB og Santander.
Lengden på nedbetalingstiden og størrelsen på egenkapital påvirker renten, uansett hvilken bank du søker om lån hos.
Du har kanskje fått med deg at en rekke nordmenn har skaffet seg Tesla lån med en rente på 0,25 %? Det var DNB som tilbød denne renten i en kampanje som for lengst er avsluttet.
Bladet Motor har dokumentert at tilbudet var litt for godt til å være sant:
Budskapet i kampanjen kunne tolkes som at man fikk 0,25 % i rente i tre år. Problemet var bare at 0,25 % var den nominelle renten. Den effektive renten, som inkluderer alle gebyrene, var betydelig høyere.
En annen misforståelse var at man fikk den samme renten hele tiden, altså 0,25 % i tre år. Ved nærmere ettersyn viste det seg at renten på Tesla-lånet var flytende; den ville bli påvirket av fremtidige rentehevinger.
Både DNB og Santander endret reklametekstene etter påtrykk fra Forbrukertilsynet. Det var heller ikke bare Tesla-lån som ble utstyrt med lave lokkerenter. Det var en stund mulig å få lån til Polestar-biler med en nominell rente på 0,25 % også.
Når dette skrives, i september 2022, er trolig så lave renter på lån til Tesla langt unna. Høy inflasjon og rentekurver som peker oppover gjør at det nok er lenge til vi ser billånsrenter som starter under 1 %.
Tesla er ikke helt som andre bilforhandlere. Dette merker du godt når du skal kjøpe bil. På Tesla.com finner du mye informasjon om hva du skal gjøre når du handler bil der. Her er noen av de viktigste punktene:
Det starter med at du designer og konfigurerer Teslaen din. Når du er ferdig, legger du inn en bestilling. Dette gir deg en konto på Teslas nettsider.
Neste steg på veien mot et Tesla lån og bil i garasjen, er å betale et depositum på noen tusenlapper. Dette gjør du fra kontoen din.
Neste trinn er å velge finansiering:
Ønsker du å søke om lån fra en Tesla-partner, kan du sende søknaden direkte fra Tesla-kontoen din. Er det en annen bank som skal finansiere bilen, må du først søke om lån og deretter sende en kopi av låneavtalen til Tesla.
Norske forbrukslånsbanker tilbyr forbrukslån uten pant på inntil 600.000 kroner. Med et lån i denne størrelsesorden er det mulig å kjøpe en ny Model 3, for eksempel. Men er det verdt det?
Nei, vanligvis er det ikke det. Forbrukslån er lån uten sikkerhet. Ulempen med denne lånetypen er at renten er vesentlig høyere enn hva den er på billån med pant i bilen. Renteforskjellen kan utgjøre flere tusen kroner i måneden.
Vær klar over at flere forbrukslånsbanker tilbyr billån uten sikkerhet. Dette er i realiteten ordinære forbrukslån og ikke et tradisjonelt lån til bil.
Å ta opp forbrukslån for å kjøpe Tesla er allikevel ikke helt utelukket.
Den første bølgen av Tesla-biler i Norge kom i 2013. De eldste Teslaene på markedet er snart så gamle at de ikke kan finansieres med vanlige billån.
Alternativet kan da være et bruktbillån, slik som kaskofritt billån fra Sparebank 1. Du kan få slike lån uten å måtte pantsette bilen.
Ser du nærmere på renten på slike lån, oppdager du at den er vesentlig høyere enn hva den er på lån med pant i bilen. Faktisk er renten så høy, at forbrukslån kan være et billigere alternativ.
Derfor vil vi råde deg til å sammenligne forbrukslån med såkalte bruktbillån hvis du skal kjøpe en eldre Tesla.
Teslas foretrukne finansieringspartnere er for tiden DNB og Santander. I realiteten kan alle norske banker, som tilbyr billån med pant i kjøpsobjektet, hjelpe deg med å finansiere en Tesla.
Nei, du kan søke om lån hos andre banker også for å kjøpe en Tesla. I enkelte situasjoner kan dette lønne seg ettersom Teslas foretrukne utlånere ikke alltid har den laveste renten på billån.
Så snart du har lagt inn en bestilling på en Tesla, får du en brukerkonto på selskapets nettsider. Du kan sende lånesøknader til partnerne fra kontoen din.
Tesla-lån med en rente på 0,25 % i tre år var et kampanjetilbud fra DNB som ikke er tilgjengelig lenger. Det er uvisst om tilbudet dukker opp på nytt. 0,25 % var for øvrig den nominelle renten, den effektive renten kunne nærme seg 2 %. I tillegg var renten flytende, og ikke fast som mange fikk inntrykk av.
Bengt Berg er ansvarlig utgiver for innholdet på Kredittium.no. Han har, blant annet, utdannelse innenfor privat økonomi og mener at alle burde unne seg den gode følelsen fast sparing gir.
Få smarte økonomitips og tilbud rett i innboksen.
Ved å registrere deg aksepterer du våre vilkår.